Vasile
Gherasim, patronul spiritual al școlii noastre , s-a născut în 26
noiembrie 1892, în satul Marginea (jud. Rădăuți), ca
fiu de cântăreț de biserică.
A
făcut liceul în Suceava și universitatea în Viena (1915-1918) și Cernăuți (1919). Mai întâi, s-a apucat de filologia
clasică, dar, îndemnat de profesorii săi, Stohr și Reininger, și
influențat de lectura lui Dostojewski, Ibsen, Strindberg ș.a.,
s-a dedicat filosofiei.
A fost bibliotecar la Biblioteca Universității din Cernăuți
(1919-1921), profesor la Școala Normală (1921-1922),
profesor la Liceul de Stat nr. 4 din Cernăuți și
profesor suplinitor de filosofia
istoriei (de la 1927) la universitatea cernăuțeană.
A murit în 10 Februarie 1933.
Pe lângă activitatea sa publicistică, a
dezvoltat și o vastă activitate culturală, în cadrele Ligii culturale, secția Cernăuți, al cărei președinte a fost, din anul 1924, până la moarte. Sub președinția sa, această secție a
ridicat frumosul bust al lui M. Eminescu în Cernăuți.
1. VIZIUNEA ȘCOLII
Aspirațiile,
pasiunile și interesele elevilor noștri sunt prioritatea școlii,
urmărindu-se totodată crearea mediului favorabil dezvoltării personale și
pregătirii pentru integrarea facilă în piața muncii.
2. MISIUNEA LICEULUI TEHNOLOGIC VASILE
GHERASIM MARGINEA
Misiunea liceului nostru este formarea unui absolvent
autonom și responsabil, capabil să ia decizii informate și să se
integreze în comunitate, care-și cunoaște propria valoarea și a
cărui pregătire să-l facă competitiv pe piața muncii locale și
comunitare.
Valorile
liceului
Lucrul în
echipă manifestat
prin crearea de relații interpersonale armonioase care se fundamentează pe
colegialitatea, prietenie și respect.
Tenacitate
manifestată prin optimizarea
procesului de distribuire a resurselor în vederea atingerii obiectivelor
propuse.
Valorificare
caracterizată prin punerea în
valoare a resurselor umane și materiale în scopul optimizării actului
educațional.
Grijă evidențiată prin atenția la detalii și
prin tendința permanentă spre perfecționare prin instruire continuă.
Principiile care sunt
cultivate în cadrul Liceului Tehnologic ,,Vasile Gherasim, Marginea sunt
următoarele:
➢
toți elevii doresc să învețe și ei trebuie încurajați în
acest sens; dacă unii refuză să o facă sau întâmpină dificultăți, ei trebuie
ajutați să le depășească și să nu fie etichetați drept dificili";
➢
toți copiii au capacitatea de a învăța. Obiectivul trebuie
să fie cel de îmbunătățire continuă a performanțelor și a încrederii lor în
forțele proprii, nu cel de cuantificare a eșecurilor;
➢
competiția este un lucru natural, dar cooperarea este
mult mai eficientă în îndeplinirea sarcinilor. Cele două nu sunt
ireconciliabile; nu există o metodă sfântă" de predare; există loc pentru
o multitudine de metode;
➢
în clasă, profesorii trebuie să fie mentori, nu doar
manageri, supervizori sau instructori.
➢
școala creează și întreține strânse legături cu
comunitatea locală.
Obiectivul Liceului Tehnologic ,,Vasile Gherasim Marginea este cel al
instituirii unei atmosfere în care să poată fi respectate următoarele
percepte":
➢
copiii trebuie respectați și ascultați;
➢
atât copiii, cât și aspirațiile acestora nu trebuie îngrădite;
➢
căutarea metodelor de îmbunătățire a înțelegerii,
cunoașterii și a abilităților practice reprezintă un proces continuu care
trebuie sprijinit de către profesor;
➢
copiii sunt încurajați să creadă că pot și trebuie să facă
bine un lucru de prima dată";
➢
teama nu are ce căuta în acest proces;
➢
părinții sunt încurajați să joace un rol activ în
cadrul acestui proces.
Obiective generale și specifice
1. Promovarea învățământului tehnic și
adaptarea ofertei educaționale la cerințele operatorilor economici,
în vederea creșterii gradului de inserție socială a absolvenților.
1.1. Inițierea unui dialog
premanent și flexibil cu operatorii economici interesați ori
dezvoltarea relațiilor deja existente pentru ajustarea ofertei educaționale
în vederea plierii pe cerințele pieței muncii.
1.2. Creșterea
calității activităților desfășurare în cadrul procesului educațional
tehnic.
1.3. Creșterea
exigenței în evaluarea deprinderilor formate în conformitate cu
standardele existente.
1.4.
Asigurarea condițiilor de participare a elevilor la stagiile de practică
comasată.
1.5.
Adaptarea planului de școlarizare la solicitările pieței muncii și
promovarea intensă a ofertei educaționale a unității.
1.6. Îmbunătățirea rezultatelor elevilor
la examenele naționale, respectiv la concursuri și olimpiade, cu
ajutorul optimizării procesului de predare învățare evaluare.
2.
Asigurarea respectării egalității de șanse în educație,
reducerea gradului de absenteism și abandon școlar și îmbunătățirea
rezultatelor la examenele naționale.
2.1. Îmbunătățirea calității
procesului instructiv-educativ prin participarea cadrelor didactice la cursuri
de formare continuă și de perfecționare.
2.2. Încadrarea școlii cu personal
didactic, didactic auxiliar și nedidactic conform prevederilor legale în
vigoare.
2.3. Creșterea numărului de profesori care promovează și aplică
metode de învățare centrate pe elev și care uzitează de instrumente variate
pentru evaluarea rezultatelor învățării, cu cel puțin 2% față de
anul școlar precedent.
2.4. Reducerea ratei de absenteism școlar
în rândul claselor din învățământul obligatoriu cu 5 procente față de
anul școlar anterior.
2.5. Scăderea abandonului școlar cu 2% față
de anul școlar precedent.
3. Crearea și
dezvoltarea perteneriatelor educaționale între școală și părinți,
comunitate și alte entități.
3.1. Dezvoltarea de parteneriate la
nivel local, național și internațional alături de alte unități
de învățământ profesional și tehnic, operatori economici ori instituții
și organizații non-guvernamentale.
3.2. Promovarea mai intensă a liceului și
îmbunătățirea imaginii acestuia în cadrul comunității.
3.3. Creșterea calității actului educațional.
4. Atragerea de noi surse
de finanțare, respectiv gestionarea eficientă a celor existente.
4.1. Asigurarea unei finanțări alternative a
proiectelor educative prin intermediul sporiri donațiilor și a
sponsorizărilor.
4.2. Elaborarea și implementarea a cel puțin unui proiect per an școlar
care implică finanțare prin programe naționale ori europene.
4.3. Realizarea execuției bugetare la termen, în
deplină conformitate cu legislația de resort.
4.4. Îmbunătățirea bazei materiale
a unității, prin înlocuirea anumitor dotări ale cabinetelor,
laboratoarelor tehnologice, respectiv ale atelierelor de profil.
5.
Asigurarea mediului prielnic realizării unui act educațional de calitate și
a unui climat de siguranță.
5.1. Aplicarea cu consecvență a
procedurilor de combatere a violenței și a prevederilor ROI.
5.2. Asigurarea resurelor umane și
materiale pentru o mai bună monitorizare a comportamentului elevilor în cadrul
liceului.
5.3. Asigurarea coerenței
manageriale prin raportarea la documentele de analiză și diagnoză, la
proiectarea managerială, la deciziile și hotărârile CA și CP.
5.4. Eficientizarea activității
compartimentelor funcționale.
5.5. Aplicarea conformă a prevederilor
legale din domeniul încadrării, normării și salarizării și pe linie
de PSI și SSM.
5.6. Asigurarea egalității de șanse a elevilor cu cerințe educaționale speciale.